Kultur & Nöje.

2017-12-08 12:00
  • Ria Roes Schwartz förklarar  hur torkställningarna för lutfisk  bildar grafiska linjer i verken  ”Plockepinn I” och ”Plockepinn II”. Bild: Rolf Larsson
    Ria Roes Schwartz förklarar hur torkställningarna för lutfisk bildar grafiska linjer i verken ”Plockepinn I” och ”Plockepinn II”.
  • Ria Roes Schwartz och vernissagebesökaren Andrea Behmrell diskuterar akvareller med hus från Lofoten.  Bild: Rolf Larsson
    Ria Roes Schwartz och vernissagebesökaren Andrea Behmrell diskuterar akvareller med hus från Lofoten.
  • ”Huset på ön, stenlitografi” Bild: Rolf Larsson
    ”Huset på ön, stenlitografi”
  • ”Rött magasin” Bild: Rolf Larsson
    ”Rött magasin”
  • ”Kungens hus”
    ”Kungens hus”

”Mitt favoritmotiv är hus som glömts bort”

I lördags var det vernissage på utställningen ”Mitt älskade Lofoten” på Galleri konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek. Tjugotre stämningsfulla akvareller och två stenlitografier som visar hus hänger i galleriet.

”Jag var barn i Holland under kriget och har ett speciellt förhållande till förfallna gamla hus”, säger Ria Roes Schwartz.

Ria Roes Schwartz uppväxt gör att hon har starka minnen till hus och hur lätt de kan försvinna.

– Jag minns hur vi hastigt måste överge huset hemma och hur det sedan var borta när vi kom tillbaka.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Sedan dess känner jag hur gamla hus talar till mig och jag vill försöka föreviga dem innan det blir för sent, fortsätter hon.

Redan som 16-åring blev Ria Roes Schwartz antagen på konst­akademin i Haag. Hon fick specialtillstånd för att gå utbildningen vid så unga år och det var också i Holland hon träffade sin blivande svenska man och på så sätt hamnade i Sverige i början på 60-talet. Här har hon sedan dess varit verksam konstnär och undervisat i olje- och akvarellmålning.

”Föredrar akvarell”

– Jag föredrar akvarell eftersom det är ett så direkt och poetiskt utryck. Att måla med olja innebär att du kan ändra och göra om gång efter varannan, medan när det gäller akvarell så är det en direkt teknik som kräver noggranna förberedelser för att bli bra, säger Ria Roes Schwartz.

– Innan jag börjar måla tecknar jag motivet så att jag vet hur det känns i handen att avbilda. Om en akvarellmålning tar fyra timmar att förfärdiga så ägnar jag tre av de timmarna till att teckna motivet. När målandet sedan sätter igång går handen nästan som på autopilot, fortsätter hon.

Ria Roes Schwartz förklarar att hon alltid målar på plats och aldrig tar fotografier som hon sedan målar av i ateljén. Ett krav för att skapandet ska fungera är att hon får vara ensam med sitt målarstativ.

– Jag vill vara absolut själv så att ingenting stör mitt målande. Att jag gärna gör det i Lofoten beror på att ljuset där är så fantastiskt och att så många av husen där kommer att försvinna när det ska rivas, byggas om och satsas på parkeringsplatser och turism, säger Ria Roes Schwartz.

Och man får nog säga att hon lyckas förmedla både det magiska ljuset och känslan av hur de gamla husen liksom talar till betraktaren ända till Lindesberg. Det är som att verken vill säga: ”Kom hit och se oss. Snart kan det vara försent.”

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Utställning

Utställningen ”Mitt älskade Lofoten” pågår till och med den 10 januari på Galleri konstrummet och kan ses under bibliotekets ordinarie öppettider.