Spår 3, 4, 5 och 6 ska förlängas så att samtliga blir 800 meter långa. I dag varierar spårlängden mellan 300 till 360 meter mellan dessa fyra spår på bangården.
Det är framförallt för att kunna lasta mer från Frövifors pappersbruk som spårkapaciteten måste öka men Lindesbergs kommun har även planer på att bygga ut industriområdet och kan, när ombyggnaden är genomförd, koppla på ett spår därifrån till södra änden av bangården.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– I dag får godståg åka från Frövi ner till Hallsberg för att växlas ihop med varandra så att de blir tillräckligt långa innan tågsetet åker vidare med sin last för leverans i Sverige eller utomlands. Kan vi lösa detta redan vid produktionens kärna, det vill säga i Frövi, så vinner både miljön och ekonomin på det samtidigt som det frigörs kapacitet för övrig trafik på linjen.
– Den last som i dagsläget inte får plats på tåg lastas i stället på lastbil och det är ju en klar miljövinst om så mycket gods som möjligt går på tåg, och dessutom frigörs ju spårkapacitet i Hallsberg om de slipper växla om godståg från Frövifors, säger Mattias Gyllenswärd.
Ny cykel- och gångbro
Förutom att förlänga spåren på bangården kommer projektet att innebära säkrare transportväg för cyklister och fotgängare i centrum.
– Det kommer att byggas en cykel- och gångbro från samhället ner någonstans mot bussterminalen så att cyklister och fotgängare inte behöver korsa spåren i framtiden, säger Mattias Gyllenswärd.
Det sista som ombyggnaden innebär är att tunneln på Fröviforsvägen kommer att fördjupas samtidigt som plankorsningen vid Stenfallsgatan byggs bort.
Av de 231 miljoner kronor som projektet beräknas kosta enligt Trafikverkets prognos kommer 38 miljoner att medfinansieras av Lindesbergs kommun och av Regionförbundet Örebro.
– Om planerna antas i riksdagen räknar vi med byggstart 2024 och att det blir det färdig 2026. Fördjupningen av viadukten på Fröviforsvägen och gång- och cykelbron försöker vi att tidigarelägga, säger Mattias Gyllenswärd.