Kultur & Nöje.

2017-10-20 12:00
  • Amanda Jansson, Philip Lithner, Åsa Gustafsson och Anton Häggblom undrar hur de ska ta sig an historien om Nelly Rapp.
    Amanda Jansson, Philip Lithner, Åsa Gustafsson och Anton Häggblom undrar hur de ska ta sig an historien om Nelly Rapp.
  • Philip Lithner, Åsa Gustafsson och Anton Häggblom i en spännande scen. Bild: Joacim Nilsson
    Philip Lithner, Åsa Gustafsson och Anton Häggblom i en spännande scen.

Populära figurer besöker Lindesberg och Kopparberg

Deckarserien om Nelly Rapp har blivit teater. Nu kommer den till både Lindesberg och Kopparberg. – Hon är en känd figur för många barn, säger Helen Sannerstedt på Lindesbergs kommun.

Varje år får skolelever i Lindesbergs kommun chans att se teater på skoltid. Den 23–26 oktober och 6–7 november spelas föreställningen ”Uppdrag Nelly Rapp” för skolbarn i årskurs ett till tre i kommunen.

– Vi har köpt in Nelly Rapp dels för att hon är en känd figur för många barn genom böckerna och dels för att temat är de fem läsförståelsestrategierna, säger Helen Sannerstedt, museitjänsteman och kultursekreterare vid Lindesbergs kommun.


VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL

Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning


Locka till läsning

Martin Widmark är en av Sveriges mest uppskattade barn- och ungdomsförfattare och han är namnet bakom populära ”Lasse-Majas detektivbyrå”. Han har också skrivit deckarserien om just Nelly Rapp. Teater Martin Mutter från Örebro har i egen regi sett till så att barnen får möta Nelly Rapp i en ny teaterpjäs som ska plocka fram läslusten.

– Vi vill alltid göra föreställningar med aktuella teman och vikten av att ha ett språk är ett angeläget ämne, säger Catherine Giacomini som tillsammans med Frida Thofelt ligger bakom idén till föreställningen.

Men pjäsen utgår alltså inte bara från böckerna om Nelly Rapp, karaktärerna Konstnären, Detektiven, Spågumman, Reportern och Cowboyen från Martin Widmarks projekt En läsande klass finns också med i pjäsen.

– Teater är viktigt då det hjälper barn och unga att förstå omvärlden och att vara en del av samhället. Teatern kan vidga verkligheten, öppna för fantasin, ge plats för det oväntade, mångtydiga och överraskande, säger Helen Sannerstedt.

Slutar med cliffhanger

Mia Nilsson som ligger bakom manus och regi har fått fria händer under sitt manusskrivande.

– Vi tar upp samarbeten, att olikheter berikar och modet att våga nytt och tro på sig själv med stöd av varandra, berättar Mia Nilsson.

Det är inte bara Lindesbergs kommun som har köpt in föreställningen. Den 13 november spelas den också i Kopparberg.

– Det är cirka 200 elever som kommer att se föreställningen. Vägen till kunskap sker på olika sätt för våra elever varav kultur är ett sätt för att kunna lära känna sig själv och därmed andra. Alla barn och unga har rätt att få ta del av professionell och kvalitativ konst och kultur, som vidgar deras vyer, ger perspektiv och förståelse för världen de lever i. På så sätt kan de påverka och förändra sina och andras levnadsvillkor, säger Anne-Marie Hägglund, tillförordnad rektor Kyrkbacksskolan.

Det är även något speciellt med just den här föreställningen, publiken kommer nämligen att lämnas med en cliffhanger.

– I stället för att vi spelar slutet på pjäsen så stoppar vi där det är som mest spännande. Sedan får klassen med sig böcker tillbaka till klassrummet för att läsa slutet tillsammans. Det hoppas vi ska locka till läsning, säger Catherine Giacomini.

Förutom att trion på Martin Mutter vill ge ökad läsglädje med pjäsen, vill de också ge barnen nycklar till att uppleva scenkonst.

– Barnen kommer att förstå att de inte är ensamma om svårigheter här i livet. Det är viktigt, säger Frida Thofelt.

– Tidigare kunde vi använda oss av Kulturkortet där vi kunde åka gratis till bland annat Örebro konserthus för att ta del av deras utbud som var riktat till skolorna. Men det är nu borttaget så vi har helt enkelt inte möjlighet att åka som tidigare, vilket vi är väldigt besvikna över. Därför blir detta extra viktigt för oss, säger Anne-Marie Hägglund.