Kultur & Nöje.

2017-08-25 12:00
  • Nicolai Nickson förklarar ­varifrån han fick inspirationen till verket ”På gränsen” för Nour Allen och Amer Delatti.
    Nicolai Nickson förklarar ­varifrån han fick inspirationen till verket ”På gränsen” för Nour Allen och Amer Delatti.
  • ”Jag fascineras av kontrasten mellan varpen och växtligheten och vill måla den”, säger Nicolai Nickson.
    ”Jag fascineras av kontrasten mellan varpen och växtligheten och vill måla den”, säger Nicolai Nickson.
  • Nicolai Nickson vid verket ”Exil”. ”Den här skulpturen har jag arbetat med till och från under två års tid”, ­förklarar Nicolai Nickson.
    Nicolai Nickson vid verket ”Exil”. ”Den här skulpturen har jag arbetat med till och från under två års tid”, ­förklarar Nicolai Nickson.
  • Oljemålningen ”På gränsen” visar hur flyktingar försöker korsa gränsen mellan Grekland och Makedonien.
    Oljemålningen ”På gränsen” visar hur flyktingar försöker korsa gränsen mellan Grekland och Makedonien.

Mångmiljonstaden byttes ut mot lugnet i Ställdalen

Efter en masterutbildning på konstskola i New York och 13 års verksamhet i ”The Big Apple” bytte han mångmiljonstadens puls mot lugnet på landet i Ställdalen.

”Utställningen innehåller verk påverkade av både min tid i USA och i Ljusnarsbergs kommun”, säger Nicolai Nickson.

 

Skulpturgruppen ”Se inget ont” visar fångar från både Guantanamo­ och Abu Ghraib. På Guantanamo förvarar fortfarande­ USA fångar från sitt krig mot terrorismen och Abu Ghraib är det ökända fängelse som landets krigsmakt tog över från Saddam Husseins regim och satte egna fångar i, från invasionen av Irak. Båda fånglägren är kantade av skandaler som kommer av att övergrepp mot fångarna har blivit kända i media.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– En av skulpturerna visar hur en fånge från Guantanamo helt isoleras från sinnesintryck från ­omvärlden genom stora hörselskydd, glasögon som avskärmar ögonen och med tjocka handskar över sina fängslade händer som gör att han inte kan beröra någonting. Alltsammans ingår en tortyr­metod för att bryta ner honom, säger Nicolai Nickson.

”Männen­ står som slavar”

Nour Allen och Amer Delatti med rötter i Syrien var på utställningens vernissage i lördags och båda blev drabbade av skulptur­gruppen och ville veta mer om varför en av männen i den verkade ha sol­glasögon och stora hörlurar och tjocka handskar på sig och varför en annan verkade ha en huva över ansiktet och tvingades stå onaturligt ­framåtkrökt.

– Det är sorgligt att se. Männen­ står som slavar och kan inte göra något åt sitt öde, säger Amer ­Delatti.

Men än mer tagna blev de båda av målningen ”På gränsen” som visar hur flyktingar springer över taggtråd vid gränsen mellan ­Grekland och Makedonien.

– Jag känner igen bilden. Det var där som en journalist lade krokben på en av flyktingarna som kom springande över gränsen, säger Nour Allen.

– Jag fick senare veta att flyktingen som blev fälld var ­fotbollstränare och fick komma till Spanien och blev inbjuden till Real Madrids hemmaarena ­Santiago Bernabeu för att träffa laget och sin idol Christiano Ronaldo. Det var en smått overklig vändning på historien, fortsätter han.

Gömde sig i 50 timmar

Nour Allen berättade sedan för Nicolai Nickson hur han själv flytt från Grekland till Italien genom att vara gömd i över 50 timmar i en lastbil och varit rädd för upptäckt och inte kunnat äta dricka, eller göra några behov under hela tiden som gömd i lastbilen.

– Det var ett helvete, säger Nour Allen.

– Att få uppehållstillstånd i ­Sverige var som att få börja om livet på nytt, säger Amer Delatti.

I kontrast mot

Motiven från Ställdalen har en ­annan karaktär. De består av byggnader och landskap i grannskapet som Nicolai Nickson har målat i olja. En tavla visar en höstskog i klara färger med vad som synes vara ett stort stenröse i mitten.

– Stenarna är varpsten från forna tiders gruvbrytning. Jag fascineras av kontrasten mellan varpen och växtligheten. Tavlan visar också lämningar från hundratals år av mänskligt slit i gruvan som finns kvar i Ställdalen, säger Nicolai­ Nickson.

Han förklarar att utomhus­måleri har speciella förutsättningar ­eftersom han arbetar med fältstativ och palett som konstnärer har gjort i hundratals år.

– Det kräver att ljus och väder är det samma varje arbetsdag för att tavlan ska bli bra. Det brukar ta fyra till fem dagar utomhus innan jag börjar med efterarbetet inomhus i ateljén. En så regnig sommar som denna har det varit svårt att få till likadant ljus för utomhusmåleri, säger Nicolai Nickson.

Sålde verk innan utställningen

Konstutställningen på galleri­ Konstrummet på Lindesbergs ­stadsbibliotek heter ”Bland ruiner och lupiner”, trots att inga lupiner eller ruiner syns bland de utställda verken.

– Jag hade verk med dessa båda motiv men de blev sålda innan jag han hänga dem här. Affischerna var redan tryckta så därför fick namnet ”Bland ruiner och lupiner” hänga med, säger Nicolai Nickson.