Kultur & Nöje.

2017-03-31 12:00
Här uppträder Giovannikvartetten från höger, Karin Samuelsson, Marcus Mohlin, Anna      Thorstensson och Sofia Nelson i sina scenkläder skapade av Karin L Oscarsson.  Bild: Åke Gustafsson
Här uppträder Giovannikvartetten från höger, Karin Samuelsson, Marcus Mohlin, Anna Thorstensson och Sofia Nelson i sina scenkläder skapade av Karin L Oscarsson.

De väcker liv i glömd kvinnlig barockmusik

Förutom att spela verk av kvinnliga musiker har Giovannikvartetten med sig en countersångare på scenen i Kopparbergs tingshus nu på onsdag. Daniel Carlsson har ett röstomfång som en kvinnlig alt och han sätter sin prägel på uppträdandet.

"En countersångare är en man som låter som en kvinna och som fick sjunga kvinnliga stämmor i kyrkor och på teaterscener där kvinnor inte fick uppträda", säger Karin Samuelsson

Det var när hon studerade på Malmö musikhögskola som Giovannikvartetten bildades. Namnet kommer av att många av de kompositörer som de spelade musik av hade det italienska förnamnet Giovanni, som är den italienska namnformen av Johan och väldigt vanligt. På scenen uppträder kvartetten, som består av Sofia Nelson på blockflöjt, Marcus Mohlin på cembalo, Anna Thorstensson på barockcello och Karin Samuelsson på barockviolin, i speciella kläder. Karin Samuelsson har en krinolinställning i pistagegrönt utan tyg medan Daniel Carlsson bär en i rosarött som har tyg över bakdelen, men som är bar där fram. Cembalisten Marcus Mohlin bär en strassklänning med hög veckad krage och ett femradigt pärlhalsband.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Vi vill uppträda i gamla kvinnokläder med en modern glimt i ögat, säger Karin Samuelsson.

Fem kvinnliga kompositörer

Med i uppträdandet är också historien om de fem kvinnliga kompositörer vars verk Giovannikvartetten framför. De fyra musikerna och countersångaren berättar kortfattat historien om dem.

–Vi ger ett porträtt av varje kvinna och deras upplevelser av att verka som kompositörer under barocken, säger Karin Samuelsson.

–Till exempel får publiken höra om italienska Antonia Padoani Bembo som levde ett väldigt spännande liv och som flydde från man och barn för att hamna vid Ludvig den XIV hov i Versailles och kunde komponera sånger, kantater, kyrkomusik och opera, fortsätter hon.

Historierna backas upp med deras musik framförd på tidstypiska instrument. Karin Samuelsson spelar barockviolin.

– En barockviolin har strängar av spunna fårtarmar som var det material som gällde då och som ger en mörkare klang än hos moderna violiner, som har strängar av syntetmaterial för en högre klang som hörs i stora moderna konsertlokaler. Tingshuset i Kopparberg är en liten spellokal som utmärkt passar barockens klanger, säger hon.

Alla är frilansare

Musikerna i Giovannikvartetten är alla frilansare som efter den femåriga musikutbildningen på Malmö musikhögskola spelar runt om i Sverige och i Europa. Som Giovannikvartett har de uppträtt i Sverige från Nordmaling ner till Malmö.  

– Trots att man sällan hör talas om det har kvinnor komponerat musik i alla tider och från barocken har det bevarats ett stort antal verk av kvinnliga kompositörer som vi har hittat efter lite efterforskningar. På musikutbildningen var det helt tyst om dessa verk trots deras höga konstnärliga kvalitet. Och att de så gott som aldrig framförs är något som vi vill ändra på genom att både spela musiken och berätta historien om kvinnorna, säger Karin Samuelsson.

Fakta

De fem kompositörerna som Giovannikvartetten spelar verk av och berättar om är:

• Francesca Caccini (1587–1640)

• Barbara Strozzi (1619–1677)

• Elisabeth-Claude Jacquet De la Guerre (1665–1729)

• Isabella Leonarda (1620–1704)

• Antonia Padoani Bembo (1640–1720)