Nyheter.

2017-02-03 12:00
  • Rainer Hickisch och Helena Backius vill vara ett motstånd till mordet på glesbygden.  Bild: Rolf Larsson
    Rainer Hickisch och Helena Backius vill vara ett motstånd till mordet på glesbygden.
  • Den tre gånger fyra meter stora målningen (här beskuren) med hålet där det kommer att projiceras ut skuggor från människor som måhända har levat förr.  Bild: Rolf Larsson
    Den tre gånger fyra meter stora målningen (här beskuren) med hålet där det kommer att projiceras ut skuggor från människor som måhända har levat förr.

Mordet på glesbygden

Med en hjälp av en jättemålning i kombination med video och musik vill Rainer Hickisch och Helena Backius väcka vrede mot glesbygdens utarmning.

"Det är dags att sätta ner foten nu", säger Helena Backius.

I Kulturrum på Lindeskolan kommer Rainer Hickisch tre gånger fyra meter stora målning, där ett grått höghusgytter hotfullt tornar upp sig över berg, skog och stugor, att hänga. Ut ur konstverket kommer skuggor av människor som möjligtvis har levat förr att blandas med de levande besökarnas kroppar och allt sker till musik.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


– Det var när jag hörde Kunteras låt Glesbygd Genocide vid Hyttdrevas stödfest i höstas som jag fick idén till min målning, säger Rainer Hickisch.

Helena Backius utgör tillsammans med Hasse Östman, Örjan Fredriksson, Micke Friman och Stefan Backius bandet Kuntera. Låten Glesbygd Genocide är från 2011 och handlar om hur hela Hjulsjö med omnejd dör ut som en följd av att myndigheterna avvecklar all service och ser till att förutsättningarna att leva där stryps.

"Pratar bara bredband"

– Låten är ju sex år gammal och en av byarna som nämns i den, Rishöjden, är dessvärre helt avfolkad i dag, säger Helena Backius. 

– Sverige är värst i klassen i Europa på urbanisering och glesbygdens avfolkning. Postgången avvecklas, affär och barnomsorg läggs ner och annan service försvinner. Myndigheter pratar bara bredband, men det går inte att få mjölken levererad ur fiberoptiken. Människor som inte lever i den verkligheten kanske inte anser att det så illa, men det är som hyra ett hus där värden aldrig någonsin gör något underhåll och huset därför till slut oåterkalleligt rasar ihop. Den brytpunkten är nära nu, säger Rainer Hickisch.

Kultur som motstånd

Men motstånd finns. Båda menar att kultur är en viktig del av motståndet.

– Lokalt utövad kultur leder till personliga möten människor emellan och ur den gemenskapen växer en vilja att leva kvar, säger Helena Backius. 

– Förutom Glesbygd Genocide ingår en andra låt i installationen. Det är Vals från Hjulsjö som visar på att vi vägrar att flytta, fortsätter hon.  

De båda låtarna bildar det elva minuter långa soundtracket till installationen på Kulturrum. Det liksom filmen loopar nonstop så det går bra att komma och uppleva målningen, musiken och videon utan att passa några särskilda hålltider. 

–Vi är där hela tiden och vill gärna träffa besökarna och diskutera glesbygd, säger Rainer Hickisch.

Även om avfolkningen är en jätte-viktig fråga för mig får det inte bli för gravallvarligt nu under Vinterspår. Det är kul att träffas och göra saker över kultur- och kommungränserna, säger Helena Backius.

Fakta

Helena Backius delar tiden mellan fäboden Brofallet och Gamla gården i Jönshyttan och har varit medlem i Kuntera sedan 15 år tillbaka. Hon har bland annat sysslat med ljudinstallationer i Stockholms stadshus och i samband med tävlingen Året kock. Rainer Hickisch bor i Öskebohyttan och har ställt ut under alla Vinterspår sedan starten 2008.

Relaterade artiklar