Reportage.

2017-07-05 01:48
  • Stor-Kari tröttnade på kyrkklockornas eviga ringande. Stark som hon var skulle de tystas med hjälp av ett stenblock. Bild: Rolf Larsson
    Stor-Kari tröttnade på kyrkklockornas eviga ringande. Stark som hon var skulle de tystas med hjälp av ett stenblock.
  • Att bara slipa ner sinnerstenen till  rätt glans tar fyra veckor. Sedan kan de bearbetas till glänsande smycken i detta unika Bergslagsmaterial. Bild: Rolf Larsson
    Att bara slipa ner sinnerstenen till rätt glans tar fyra veckor. Sedan kan de bearbetas till glänsande smycken i detta unika Bergslagsmaterial.
  • Konstnärsparet Lillemor ”Ilio” Israelsson och Roland Lager bor och verkar i Rällså. Bild: Rolf Larsson
    Konstnärsparet Lillemor ”Ilio” Israelsson och Roland Lager bor och verkar i Rällså.

I Rällså flödar fantasin

I morgon går Kulturglimtar av stapeln i Ljusnarsberg med omnejd där närmare 40 olika utställare visar sina verk. I Rällså håller konstnärsparet Roland & Ilio till.

”Bland det vackraste jag vet är sinnersten som jag plockar i naturen och gör smycken av”, säger Roland Lager.

Sinnersten är en restprodukt från gruvdriften som består av slagg från smältan och finns runt om i Bergslagen där det vimlat av hyttor för järnframställning. Roland Lager är noga med vilken färg de ska ha.

– Det är viktigt att använda den blå sinnerstenen och inte den gröna varianten som har en porösare uppbyggnad. När man polerar ner den gröna kan det plötsligt komma fram porer som gör den oanvändbar till smycken och då har en massa arbete blivit gjort till ingen nytta, säger Roland Lager.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Nedärvd teknik från gruvan

Roland Lager lärde sig poleringstekniken av äldre män med erfarenhet från tiden när gruvdriften var igång. Att omvandla en sten till ett smycke tar minst fyra veckor.

– Jag ser ett mönster i sinnerstenen som jag sågar ut smycket efter och så trumlar jag den i omgångar. Att trumla sinnersten innebär att den polleras i en trumma med slipämne och det tar fyra veckor innan ytan blir riktigt blank och glänsande, säger Roland Lager.

Keramik, ett favoritmaterial

Förutom sinnersten är keramik Roland Lagers favoritmaterial. En passion han delar med sin partner Lillemor ”Ilio” Israelsson. Hon flyttade till honom i Rällså från Kopparberg 2001 och sedan dess har de båda skapat keramikfigurer där. Namnet ”Ilio” kommer av att hon inte kunde säga Lillemor som barn utan det blev Ilio, och det har hängt med sedan dess. Utbildad på Karolinskas Konst- och konsthantverkslinje i Örebro fick hon ta emot pris ur Olof Palmes hand.

– Jag fick LO:s kulturstipendium 1981 och tog emot det på Grand Hotell i Stockholm, skrattar hon.

Bland hennes keramikfigurer finns tre arga kvinnor med lyftande stenblock över huvudet.

– Det är en och samma kvinna, Stor-Kari i Riddarhyttan. Hon ska enligt legenden tröttnat på kyrkklockornas klang och beslutat sig för att tysta det irriterande ringandet med hjälp av ett stenblock, säger Lillemor ”Ilio” Israelsson.

Roland Lager har också gjort en keramikfigur i flera varianter, det så kallade blomvattnartrollet. Dessa håller liv i blommorna genom en naturligt utformad bevattningsanordning och ansluts antingen till en slang eller fylls på ovanifrån med vatten.

– Jag fick idén när jag var ute och samlade sinnersten och det har varit åtgång på blomvattnartrollen, säger Roland Lager.

Ställer ut i Rällså

I en utställningslokal på uppfarten till tomten i Rällså finns Roland Lagers och Lillemor ”Ilio” Israelssons konst och konsthantverk att beskåda. Det står bland annat lampor, vaser, karaffer samt okarinor och fiskewobblers på hyllorna. Allt i keramik. Lillemor ”Ilio” Israelsson visar en karaff med en figur på in- och utsidan.

– Den heter ”Mot mig i badet” och det är en naken kvinna på insidan mot handtaget som väntar på den nakna man som som försöker ta sig upp över kanten på karaffens utsidan, förklarar hon.

Roland Lager håller upp en av sina fågelfigurer som står bredvid ett bo.

– Kroppen består av keramik medan benen är gjorda av en gren där två tunna parallella kvistar sticker upp. Kvistarna blir fågelns ben medan boet består av en svarvad bit trästam. Jag hittar mycket material och inspiration ute i naturen.