Reportage.

2017-02-28 05:17
  • Per Karlsson och piloten Jon Larsson är redo att lyfta för inspektionsrunda. På en handdator med karta där elnätet är utsatt markerar Per Karlsson eventuella fel och ett sms går till ledningscentralen var i terrängen felet har upptäckts.  Bild: Rolf Larsson
    Per Karlsson och piloten Jon Larsson är redo att lyfta för inspektionsrunda. På en handdator med karta där elnätet är utsatt markerar Per Karlsson eventuella fel och ett sms går till ledningscentralen var i terrängen felet har upptäckts.
  • Bild: Rolf Larsson
  • Bild: Rolf Larsson

De letar fel i elnätet – från helikoptern

Alldeles ovanför trädtopparna håller Per Karlsson koll på att elnätet är i gott skick så att det inte blir strömavbrott. Helikoptern flyger så nära det går.

"Jag håller utkik efter fel och brister i stolpar, isolatorer, transformatorer, elledningarna och stagen som håller stolparna på plats. Allt som kan orsaka elavbrott rapporterar jag", säger Per Karlsson.

Måltidens hus i Grythyttan med sin stora gräsplan framför entrén är ett lunchställe som både Per Karlsson och helikopterpiloten Jon Larsson gärna äter lunch på. När ETC Bergslagen var med på en inspektionsrunda lyfte vi därifrån och flög ner mot Torrvarpsundet och Skatviken för att ta en närmare titt på elnätet i skogen. Inspektionen började med ledningarna längs Hälltorpsvägen. Helikoptern strök trädtopparna och när ledningsgatan och vägen tillsammans blev bred nog flög vi strax under trädtoppshöjd. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Om jag upptäcker något fel markerar jag det på en handdator, en padda, där elnätet är utsatt på kartan vi flyger över och då går ett automatiskt sms till ledningscentralen som skickar ut folk som kan åtgärda felet. De hittar till rätt ställe eftersom de får koordinaterna medskickade med sms:et.

Kommunikation via headset

Kommunikationen i helikoptern sker hela tiden via headset och Per Karlsson ber piloten att stanna till vid en omriktare på en stolpe vid en stuga i skogen. Omriktaren ser till att stugan får ström från ledningsnätet. Vi hovrar ovanför några sekunder innan Per Karlsson är nöjd.

– Den såg bra ut. Nu flyger vi vidare till nästa ledningsnät, säger han till piloten i internkommunikationen.

Helikoptern står fortsatt still i luften och vrider bakpartiet så att riktningen blir rätt. Sedan lutar den lite framåt innan den sätter fart. Nästa nät att inspektera är vid Skatviken och här finns ingen väg bredvid stolparna så helikoptern får hela tiden hålla sig ovanför trädtopparna 15 till 20 meter ovanför marken. Med van blick kan Per Karlson konstatera att elnätet verkar okej och efter att ha inspekterat sammanlagt omkring en mils elnät på under en halvtimme flyger vi tillbaka till Måltidens hus där helikopterns landning förorsakar uppståndelse bland lunchgäster. 

– Helikoptern har flugits ner hit från Luleå. Vi har 14 helikoptrar som opererar runt om i Sverige, säger piloten Jon Larsson från Kallax flyg som har hyrts in för jobbet.

– Men under dagarna vi inspekterar elnätet i trakterna häromkring står den i Borlänge. Det blir för långt att flyga fram och tillbaka från Norrbotten, säger Per Karlsson.

Kostsamma avbrott

Företaget som har hyrt in helikoptern är Ellevio, före detta Fortum, och för dem är det viktigt att det inte blir kostsamma avbrott.

– Sådana kan komma av att träd har blåst över ledningarna, att hackspettar har hackat för många hål i trästolparna så att övre delen med isolatorer och metallskenor ramlar ner eller att stagen som ska hålla stolparna på plats har gått av. Och så kan ju själva isolatorerna av porslin ha spruckit. Allt detta kan orsaka elavbrott så det gäller att få dit folk som kan åtgärda felen, helst innan de inträffar, säger Per Karlsson.

– Och när det gäller effektivitet för att upptäcka sådana fel i oländig terräng är helikoptern oslagbar. Att inspektera miltals med elnät på nära håll under en arbetsdag är ingen match om man kan göra det från ovan i förarkabinen. Det är dessutom förbaskat kul, ett riktigt höjdarjobb, skrattar han.